Из книгата “Улици и кораби. Gm” от Иван Станков
„Петър Берон“
Тъй сляпо в прелестната си игра
детето стъпка мравката случайно –
животът крие в своите недра
безцелна смърт
подобно нежна тайна.
Иван Цанев, Катастрофични фрагменти
Прозорецът е най-хубавото място за живеене. Едновременно съм и вън, и вътре. Мога да си бъда навсякъде, където виждам, без да съм направила и крачка. Животът си тече бавничко по улица „Петър Берон“, а аз съм седнала на масата при прозореца и му викам „Давай, давай!“. Не ми е хубаво, когато ми е бавно.
През деня – никой. Сутрин млекарят минава с количката и в огромната празна тава за кисело мляко подрънква черпакът. Връща се от разнасянето на поръчките по домовете. Поглеждам веднага будилника, винаги е осем без пет. Понеже е висок и слаб, веднага ми заприличва на стрелка от часовник. Малките от първа смяна са заминали на училище и подир преминаването на количката улицата се унася в предобедна дрямка. Ще рече човек, че цяла нощ се е грижила за тишината. Няма смехове, няма караници и затова часовете минават бавно през будилника.
Когато пък съм сутрин на училище, страшно ми харесва да гледам следобедите. В тях има много повече неща. Слънцето се мести незабележимо и сменя цветовете на предметите. Ако се случи да излезе бърз ветрец, сянката на младата съседска череша прави внезапен опит да хукне, но веднага се връща на мястото си. Пътеката от стълбите на къщата до пътната врата е оформена със забити в земята шишета и когато към четири светлината над улицата започне да пожълтява, дъната им светват като прожектори. По това време излизат на игра момчетата от квартала и все хвърлят по едно око към моя прозорец. Не знам дали се оглеждат за мен или за брат ми.
За има-няма две години нашият стана истински гражданин. Детска градина, училище, приятели, вицове. А не знаеше една дума български, когато баба и дядо го доведоха. Вярно, не е бъбривец, ама като седнем да ядем и вземе да приказва, отприщва му се отвътре някакъв език, все едно че нещо е било погребано тайно в него и сега отведнъж възкръсва. Мама се усмихва и скрито му се радва, а аз се дивя, защото въпросът не е само в езика. Едва гледам към него, ще речеш, че гори в невидими пламъци и е целият в сияние от някакъв друг свят. Все едно е изпратен да предаде някакво важно послание и ни пробва дали ще можем да го разгадаем.
Иначе е пълен дивак. Същият като момчетата от околните улици. Когато излязат на игра или се хилят, или се бият. В къщите на военните обаче живеят няколко съвсем различни деца, едни такива благоприлични, кротки, възпитани, чистички – Бойко, Павел и още няколко. Не са като нас.
Ние всъщност живеем тук под наем. Стаята ни не е малка, събират се и двете легла, мама и татко на по-голямото, аз и брат ми на по-малкото. За да не се трие юрганът о стената, мама е сложила над нашето легло ковьорче с горска поляна, в дъното ѝ хижичка с малка врата и прозорче, а на преден план – елен и кошута. Кошутата си пасе спокойно, а мъжкият тревожно е вдигнал глава право към теб, сякаш ти си ловец и си дигнал вече пушката. Кой ли ги убива и тях…
Онзи ден си седя аз при прозореца, чета си нещо и поглеждам – брат ми и неговите разбойници нахълтват тичешком от улицата. Носят капан с хваната мишка и го слагат във външната чешма, на два метра от мен. Капанът е елегантен, като телена къщичка с вратичка, с всичко, само прозорче и комин дето няма. Обаче има пружина с кука и бучица сирене. Сиренето се търкаля по пода, но онова мишле въобще не му обръща внимание, бута се насам-натам в телените стени на затвора си, озърта се с малките си изплашени очички, а тия нашите протегнали ръце към капана и очите им едни такива – широки и страшни. Побутват се мълчаливо около външната чешма, явно са замислили нещо. Суетят се повече от минута, втренчили са се в капана, пристъпват и дишат тежко.
Отведнъж единият от тях грабва мокър парцал от мивката и го натъпква в дупката за оттичане на водата, друг слага върху капана предварително приготвен камък, трети пуска водата. Ето това е бил пъкленият им замисъл, да удавят мишката. Водата шурти, но спира на мястото където трябва да бъде каналът, отзад бързо идва друга вода, около парцала се образува кръг, който расте, расте и става правоъгълник. Нивото започва да се катери по всички стени на чешмата едновременно, мишката усеща, че се задава нещо по-страшно от капана, хвърля се между теловете, дрънчи с куката, сиренето не я интересува въобще, хвърля се върху безмилостните решетки, но от това нивото не намалява, дори напротив, постоянно се качва. Тя се задържа за стените с малките си крачка, сякаш очаква капанът да заплува и той, нали подът му е от най-обикновена дъска, капанът обаче не помръдва, камъкът го държи и водата приижда като смърт. Когато вече само главата ѝ е над водата, мишката се успокоява съвсем нелогично, обръща се към стената и не помръдва повече. Водата продължава да се покачва, залива тавана на капана, катери се все по-нагоре без никакво усилие и с ужасно безразличие. Злодеите спират крана, отдолу се издигат две-три малки водни вихрушки и после нищо.
Вцепенена съм, нито мога да извикам, нито да се движа. Момчетата и те пребледнели, едва дишат, сякаш са мъкнали чували с пясък. Сигурно и те като мен си представят, че са на мястото на мишката. Чувствам се виновна за чуждата смърт, трябваше да отворя прозореца и да им се развикам. После се замислям, че на тази хваната мишка просто времето ѝ е било изтекло. Ако не бяха я удавили, щяха да я смажат с камъка, все тая. На село, когато момчетата ударят с прашката някой гълъб, но не са го убили, пак ти се къса сърцето. Отваря човчица онова птиче, сякаш вика за помощ, след като е онемяло. Търси въздух, ама ти разбираш, че целият въздух на земята няма да му помогне, гледаш го как опъва конвулсивно червените си крачета, как присвива очи да се съсредоточи, но не успява и как накрая омеква цялото.
Аз пък съм щяла да умра от глад. Мама разправя, че като съм била съвсем малка, всички отишли на полето, а мен ме оставили на прабаба ми. Добре ама нямала какво да ми даде да ям след обяд и като видяла зор, решила да ме накърми, щото съм опищяла света. От голяма мъка ли, от голямо желание ли, гърдата ѝ била пуснала кърма и ме била накърмила. Ама това са врели-некипели! Нали и аз скоро ще започвам да ставам жена, поразбирам туй-онуй. На Амалия например, приятелката ми от нашия клас, са ѝ се оформили вече гърди. За Силвия да не говорим, момчетата все я търсят по ъглите да се сборят с нея. Но тя е грубовата, дървена някак, а Амалия е самата изтънченост. Цялото ѝ семейство е такова изтънчено, стара русенска фамилия. Къщата им и тя стара, много красива, с къдрави орнаменти около прозорците, а в стаите – то бюфети, то библиотеки, то покривки, пердета, фотьойли и даже пиано! Обичам това момиче, наистина. Всички я обичат! Веднъж обядвах у тях, баба ѝ с бяла престилчица, по края с дантелки, салфетките от плат, огромни порцеланови чинии, супници, чаши за всеки, лъжиците и вилиците огромни, ножовете тежки. Ядат и мълчат. Аз не смея да посегна.
Амалия има своя собствена стая с гардероб. Очите ми останаха в него. Всичко изгладено и наредено под конец. Купчинката с пликчетата ѝ ще речеш, че с нож е отрязана. Има дори сутиен! А на якичката на ученическата ѝ престилка има избродирано в левия край едно грациозно А, с опашки, камшици и финтифлюшки. Изгубваш ума и дума.
Нахълтваме в стаята ѝ, Амалия ми разказва нещо с устните, с лицето и ръцете си, смехът ѝ обикаля стените и спира в меките пердета. Аз съм като омагьосана. Разказът трябва да е за нещо смешно, но чувам само гласа ѝ, без думите. Сигурно така са започнали религиите. Гледам очите ѝ, смеещи се, топли като кестени, и мислите ми кръжат на малки парчета около думата изящество… При връщането си в реалността разбирам, че ме пита дали ще излизам на игра, та да дойде на нашата улица, след като си напише домашните. Чудесно, казвам, тъкмо днес я асфалтират.
Забързвам се към къщи да си напиша и аз домашните, свървам покрай къщата на пожарникаря и ахвам. Нашата улица „Петър Берон“ вече не съществува! Сверявам къщите, да не би да съм сбъркала пресечката – не съм. Улицата ни е станала неузнаваема, красива като негърка. С вдишания въздух в главата ми нахлува сложна миризма на смола, на машини, на цивилизация и отведнъж къщите наоколо и целият град стават тържествени. Светът се е променил. Техниката и работниците са си отишли и децата, с почернели подметки на гуменките, прехвърчат наляво и надясно като оси.
Поглеждам набързо уроците, колкото да не е без хич, и излизам при другите. Долавям промяна в лицата на момчетата и момичетата. Уж им знам зъбките на всички, а ми изглеждат сега като чужденци. Пак се смеят, пак се карат, но не са вчерашните деца. Даже и тия малките момичета, дето са клекнали и рисуват с тебешири върху черния асфалт елхички и принцеси, и те са други. Значи всичко идва от промяната на самата улица. Може пък и аз да съм се променила, знам ли.
С пристигането на Амалия всички забравят новия асфалт. Дори червеното колело на Бойко, подир което тичаха момчурляците, и то изчезва някъде. Нищо, нищо не остава от улицата. Само Амалия. Смълчани, стопени са всички, като покосени от радиация. Тя е облечена в най-обикновени дрехи за игра, само дето вместо нашите сини гуменки, носи полукецове, снежнобели, с червен кант на дебелата и мека подметка. Но и без полукецове да бъде, все тая, Амалия излъчва нещо много светло и много хубаво, на което няма как да се съпротивляваш. Пък и тези нейни гърди… Момчетата се срамуват да гледат там директно, но умът на всички е там, обзалагам се.
Най-сетне излизат и децата на военните, сигурно са си написали всичките домашни. Аз ги чакам заради Павел. Той има дълга коса, като на ония от снимките, дето осмокласниците ги показват тайно из коридорите в училище, битълси някакви, знам ли какви точно, ама с дълги коси, като на момичета. Майката на Павел е лекарка, изкарала му е бележка, че има заболяване на главата и че не трябва да се стриже късо. На мен ми харесва много. Само с една година е по-голям, но знае много, чете книги, не само индиански. Имат грамофон и разнася разни плочи, Моцарт, Бетовен и разни такива, обаче и от онези дългокосите.
Новодошлите се включват към общото неловко мълчание около Амалия и само преглъщат. Без да почувства каквото и да е неудобство, тя простичко и естествено запитва няма ли все пак да поиграем на нещо, на народна топка, например, я какъв хубав асфалт, само за народна.
Падаме се в различни отбори и много ми се иска да я уцеля и да я изкарам от играта. Както и Павел е тук, да ме види… Тя обаче хваща всички топки, накрая някой успява да я удари странично. Не се смущава изобщо, сякаш това с нищо не може да накърни изяществото ѝ. Излиза най-спокойно и застава отстрани да помага на отбора си. Мека, хубава гордост има Амалия, никога не се пъчи, не натрапва на никого нито красотата, нито ума си. Павел е от моя отбор, но мислите му май са другаде и аз много се боя да не са при Амалия.
Май точно там бяха, защото после играхме на тунел и се случиха подозрителни неща. От едно известно време тунелът стана любима игра на децата от квартала. Застават всички в две редици, хващат се по двойки за ръцете и правят свод, един минава през тунела и си избира момче или момиче за другар и застават двамата в края на тунела. Като в дворцов танц от филмите. Ако искаш да се вдигне тупурдия, избираш си някого от твоя пол. При момчетата голямо налагане пада, всеки ги удря по гърба с все сила, додето не изскочат от тунела. Обаче и момичетата, когато се изберат една друга, и тях ги млатят. И въпреки всичко е смешно. Но това е повече за по-малките. Ние, по-големите, взехме да избягваме ударите. Не че е кой знае какво, ама като си избереш момче, никой няма право да те пипне и вие минавате двамата през тунела като принц и принцеса, а на другите ръцете им са извити отгоре над вас на сватбена арка. Струва ти се, че вървиш между шафери и шаферки, от небето валят конфети и звучи някаква музика за възрастни. Като стигнете края на тунела, хващате си ръцете в арка. Това е върховният миг, става ти топло, че чак пари отвътре. Просто се топиш. Шаферките изчезват, целият свят изчезва, остава само твоят избраник, ти уж гледаш напред и следиш играта, но навсякъде виждаш само него, и го дишаш, дишаш… Животът е толкова красив и толкова объл. Иска ти се играта да свърши тук, да си останете в меката привечер така, ръка за ръка…Ако обаче онзи, дето го чакаш да те избере, те подминава всеки път, изгоряла си, цяла вечер си с хастара навън, вкъщи мълчиш по време на вечерята, в леглото се въртиш, трудно заспиваш, чак на сутринта тръгваш с нови надежди на училище, може пък там да те заговори в междучасието.
Аз избрах първия път Амалия и бързо ни ступаха, само това чакаха, добре че тунелът беше къс. И все пак никой не налагаше като друг път. Не заради мен, разбира се, ако бях с някое друго момиче, щяха да ни съсипят. Сега щадяха Амалия, сдържаха се изкуствено да не удрят силно. То такова нещо как да го удариш… Няколко минути по-късно Павел остана сам и трябваше да мине през тунела. Ние с Амалия стояхме неспокойни, хванатите ни ръце стояха като свод, който всеки миг ще рухне. Не разбирах добре аз ли стисках нейната или тя моята, дланта ми беше влажна. Когато Павел минава между двете редици на тунела, мен винаги започва да ме тресе отвътре. А този път май ме затресе и отвън. Страшно ми се иска сега, когато Амалия е тук, да избере мен, да хване ръката ми и да ме поведе през шпалира, после има да се държим за ръце, докато крепим свода на тунела …
Павел обаче избра Амалия. И стана нощ. Не се обърнах да видя как вървят, трябваше максимално да се мобилизирам и да остана права, да поема въздух, да го задържа няколко секунди и да го изпусна, да се развържат тези мои вкаменени крака, да отида до началото на тунела, да избера първото момиче, което се случи, и да ни пребият, докато минаваме… Отвън нека всичко ме боли. За десетина минути се изгубих, гласовете и смехът на децата идваха до мен, заобикаляха ме на много малко разстояние, и се плъзгаха, без да ме докоснат.
Малко след това Амалия остана сама, избра мен и макар че ме отупваха за трети път, отвътре ме поотпуснаха ластиците и гласовете започнаха да ме докосват. Когато майките ни взеха да ни викат една през друга да се прибираме, отидох да заведа братлето и да кажа на мама, че ще изпратя малко Амалия. Върнах се на улицата, Павел пак при нея, навели глава един към друг, говореха нещо живо, но с моето приближаване стихнаха. Едва се домъкнах с тях до ъгъла. Докато се прегръщахме за раздяла, тя предложи да отидем тримата на другия ден на кино от два. На „Просвета“ давали „Каста дива“, за някакъв композитор, италианец. Подвоумих се. Да отида само с него беше непостижима мечта. Да ги събирам пак двамата, като тази вечер, не ми се щеше, предпочитах само с нея. Но никой не ме попита. Ще се срещнем на Стъклената будка в един и половина, за да си вземем билети, пък след филма може да изядем по една паста в „Златните рибки“. Или да се разходим по кея.
Върнах се вкъщи доста объркана, защото след раздялата на ъгъла Павел продължи нататък с Амалия. Отврат! Ластиците отвътре пак ме стегнаха, а горната част на стомаха ми пареше като прясна рана. Когато си легнахме, мама угаси лампата, а аз започнах да чувам как един огромен камък се търкаля от върха на планината към хижата от ковьорчето, представях си как след малко ще помете романтичната дървена къщичка, ще размаже елена и кошутата, после идва моят ред, а аз не мога да направя нищо, абсолютно нищо. За брат си, който беше по-близо до ковьорчето, въобще не помислих.
Твърдо бях решила да не ходя на тъпото им кино, но след последния час Амалия ми напомни за един и половина толкова чисто, че ме обезоръжи напълно. Омекнах начаса, прегърнахме се както обикновено, по-скоро тя ме гушна и за три секунди ми излезе целия излишен въздух, дето ме подуваше от сутринта. Амалия си е Амалия! А аз се самоизяждам глупаво.
Отиваме двете петнайсетина минути по-рано, онзи нашият вече е там. Въодушевен, не млъква, все разправя Белини това, Белини онова, за неговия живот бил този филм, пък някакви си Доницети и Паганини, тяхната музика била използвана за филма. Разправя уж на двете ни, ама все нея гледа. Дивак, си казвам, тоя е по-голям дивак от разбойниците на брат ми с мишката.
Вече бил купил билети, сигурно е дошъл по изгрев слънце. Малко хора имаше в салона, ние тримцата сме на последния ред. Седнахме – той в средата, така беше извъртял билетите. Филмът цветен, ама повече зеленикав. Един седи с любимата си, държи лист и молив в ръка, гледа я, слуша я, не смее да ѝ се порадва. Тя уж е от другата страна на масата, пък той едва диша, ще се пръсне. Попива я, попива я и като опъна листа пред себе си, нарисува две очи, ама досущ като нейните. Но вместо да продължи с веждите или с носа, направи очите ѝ на ноти, надраска набързо едни петолиния, запълни ги все с нейните очи, по двойки, по двойки и стана цялата страница с музика. Това беше забавно и задържа вниманието ми, но през цялото време мислех за друго. Гледах тайно ръцете на онези двамата хубавци.
Всички ходят на кино, за да си стискат там ръцете, само наивниците не го знаят. По едно време забелязвам с крайчеца на окото си, хоп, ръката му се плъзна върху нейната. Последва мигновено замръзване. Не на ръцете им, аз замръзнах. Вцепених се. Онзи на филма се оправи с нотите си, ами аз какво да направя, ще се пръсна. От музика не разбирам, от нищо не разбирам, тъпа съм, а ето ги тези двамата, музика, Белини, Паганини, битълси. За какво са ме извикали, защо не си дойдоха двамата на кино?! Него какво да го правя, нищо. Но тя защо ме извика? За параван? Нали съм ѝ приятелка… Но така са тези богатите, разглезени да имат всичко, което си поискат. Винаги! Всичко! Мамка му! Така падат думите отгоре ми, по-лоши от онзи камък, сплескват ме на живо и няма мърдане. Прикована съм за стола пред хижата от ковьорчето и чувам жестокия грохот. Миг преди да се пръснат тъпанчетата ми забивам поглед вдясно и виждам ръката на нашия дългокоско, слязла върху изящното бедро на Амалия. В сумрака от зелените отблясъци от филма всичко е мъртвешко. Обръщам се надясно, за да видя лицето ѝ, ала виждам само неговото. Втренчил се е във филма, но само наужким, очите му работят някъде навътре, защото не ме забелязват, веждите му са се вдигнали леко нагоре в средата, през цялото му лице преминава някаква сладостна тръпка, като конвулсия, носът му тръпне, без да диша, устата леко отворена. Отврат! Ставам и доколкото мога да командвам краката си, се изнизвам в зелената тъмнина към буквите ИЗХОД. Блъскам се в някакви врати, те пък едни широки, не можеш да намериш бравата.
Нахълтвам отведнъж в светлината навън, тичам по извитите стълби на киното и докато пресичам фоайето, разбирам, че едва сдържам онова в мен да не избухне, онзи същият камък се търкаля сега отвътре навън и щом излязох през голямата стъклена врата, изби през очите ми. Задави ме, но дишах, разбрах че дишам, иначе нямаше да мога да тичам. Без въобще да избирам, хванала съм в уличките по посока на кея, навярно за да не са забия в главната улица с тия камъни в очите. Изобщо не знам дали тичам бавно или бързо, идат ли хора срещу мен по тротоарите и виждат ли, че плача. Само знам, че не мога да спра. Нищо не може да ме спре, нищо! Въобще не мисля за Дунава, че може да ме спре, че там някъде е татко, далеч, но сега и мама е много далеч, и братлето. А баба и дядо – съвсем, все по тази река, нагоре, нагоре… Заедно с водата на Дунава в съзнанието ми нахлува един огромен миши капан, теловете му са решетки, дълги от небето до земята, къщите на града са разхвърляни извън капана като бучки пожълтяло сирене, но аз не им обръщам внимание, защото не искам да живея, тъй или иначе след малко всичко ще бъде залято с неизбежна и непобедима вода. Мишката! Мишката! Тази дума топи мозъка ми като оксижен. Тъкмо стигам до решетките на оградата на кея, чувам глас да вика силно името ми. Периодично, без да спре, и сравнително близо: „Ани… Ани…. Ани…“ Забавям се от нечия чужда воля, ръката ми все по-бавно брои пръчките. Името ми все повече се приближава до мен и накрая ме намира. Амалия ме търси с него. Гласът ѝ не плаче, само е разтревожен, загрижен и пак много, много чист. Оглеждам се, разпознавам кея и разбирам, че държа перилата над железопътната линия. Дишам, само това мога да правя. Амалия пристига, дългата ѝ копринена коса пристига миг след нея, вече цялата е тук, с душата, с очите си, топли като кестени – и всичко е чисто като гласа ѝ. Не бърза да ме прегърне, виждам, че иска и не знам какво я спира. Поглеждам зад нея, няма Павел, няма дявол, няма град. Нито река. Само Амалия. Не знам какво правя, хващам ръката ѝ, ама много бавно, като през гъста вода. Онова, дето я е спирало да ме прегърне, вече го няма и малко преди да ме вземе в себе си, зървам в очите ѝ най-чистата вода на света и едновременно с това чувам как отвътре расте и набъбва плачът ѝ. Тихите ѝ ридания са неравноделни, повтаря името ми като име на светица и нарежда да не съм страдала, защото всички били такива, всички, и малки и големи, никой не заслужавал нищо, ама нищичко, че и тоя Павел бил боклук като всички останали и вместо да погали мен, защото нали затова тя е организирала това тъпо ходене на кино, той започнал да опипва нея в тъмното …
Боже, щях да умра за нищо… Изрових главата си изпод косите ѝ, взех лицето ѝ в дланите си и казах като в сън: „Не плачи! Хайде да дишаме заедно!“. Не знам нито как, нито защо го казах, но бързо след това топлите кестени се върнаха в очите ѝ и аз видях в тях своята руса къдрава глава и огромната ми ръка, която я милва. След малко по местата си се върнаха и музеят на баба Тонка, и перилата на кея. Бяхме пак в света. Как ми се искаше да целуна няколкото косъмчета, залепнали от влагата върху бузата ѝ, да я умаля, да си я сложа в джоба и да си я занеса вкъщи. Ох, ако го бях направила, може би на другия ден нямаше да се разболее и да умре толкова нелепо, отровена по невнимание от баба си…
Седнахме на една пейка до брега, държахме се за ръце и гледахме как водата без никакво усилие заобикаля безмълвните метални тела на кораби и шлепове. До мен беше пак моята си приятелка. Цялата. Чистата. Гласът ѝ нежно ме смали и аз се видях как Амалия ме прегръща плавно, как я гледам в топлите очи и как цялата светя от обич. Амалия също свети. Пейката, понтонът – и те. Поглеждам наоколо пристанищните постройки, небето и Дунава – отвсякъде тече светлина. Цялото небе е плътно, със силен златист оттенък, равномерен, от край до край. Няма облаци, няма слънце. Всичко сияе, а причина няма. Присвивам очи от непоносимата красота, стискам ръката на Амалия и като през чужди сълзи отронвам: „И ти ли виждаш същото?“
Иван Станков е роден на 30 ноември 1956 г. в с. Гомотарци, Видинско. Завършва Българска филология във Великотърновския университет „Св. св. Кирил и Методий“ (1983). Две години работи като учител, а през 1985 г. печели асистентски конкурс в катедра Българска литература на ВТУ „Св. св. Кирил и Методий“, където преподава и до днес. През 1995 г. защитава докторска дисертация на тема „Разказът за деца и юноши в периода между двете световни войни“, а през 2010 г. и втора, голяма дисертация на тема „Васил Попов в идейно-естетическия контекст на своето време. Аспекти на релативизма и полифонизма“, с която придобива научната степен „доктор на филологическите науки“. Доцент по българска литература (след Първата световна война) (2002). Професор по Българска литература след Втората световна война (2012). Лектор по български език и литература в Букурещкия университет (2010–2012).
Автор е на 6 литературоведски книги, публикувал е десетки статии в научни сборници и филологически периодични издания. Обект на литературоведските му изследвания са българските автори от Христо Ботев през творците от началото на ХХ век и следвоенните поколения до множество съвременни писатели.
Монографии
* „Скръбният, нежният. Лирическият свят на Асен Разцветников“ (1993)
* „Йовковото творчество“. Велико Търново: Слово, 1995 (II издание 1999) (ISBN 954–439-397–8)
* „Смърт не може да има. В лирическия свят на Борис Христов“. Велико Търново: Слово, 1996 (ISBN 954–439-464–8)
* „На пътя на историята. Творчеството на Димитър Талев“. Велико Търново: Слово, 2002 (ISBN 954–439-696–9)
* „Васил Попов. Релативизъм и полифонизъм“. Велико Търново: Фабер, 2010 (ISBN 978–954-400–386-9)
* „Фигури на отвъдността в българската литература на ХХ век“. Велико Търново: Фабер, 2012 (ISBN 978–954-400–652-5)
Белетристика
* „Спомени за вода. Dm“. Велико Търново: Фабер, 2014
* „Кораби и улици. Gm“. Велико Търново: Фабер, 2017
Преводи на румънски автори
* Мирча Картареску. „Ослепително“. т. I, Роман. София: Парадокс, 2004.
* Мирча Картареску. „Ослепително“. т. II, Роман. София: Парадокс, 2005.
* Мирча Картареску. „Защо обичаме жените“. Сборник с разкази. Велико Търново: Фабер, 2006.
* Мирча Картареску. „Носталгия“. Сборник с новели. Велико Търново: Фабер, 2007.
* Дан Лунгу. „Червена бабичка съм“. Роман. Велико Търново: Фабер, 2009.
Последни коментари